UWAGA! Dołącz do nowej grupy Ełk - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Krystyna Rorbach


Krystyna Rorbach to znakomita polska śpiewaczka operowa, która urodziła się 12 kwietnia 1948 roku w Ełku. W ciągu swojej kariery zdobyła uznanie jako sopran, występując jako solistka w prestiżowych instytucjach kulturalnych w Polsce. Teatr Wielki w Warszawie oraz Teatr Wielki w Łodzi to dwa z najlepszych teatrów, w których miała okazję prezentować swój talent.

Oprócz kariery artystycznej, Krystyna Rorbach pełni również rolę pedagoga wokalnego, przekazując swoją wiedzę i pasję kolejnym pokoleniom. Jej status profesora tytularnego świadczy o głębokim zaangażowaniu w rozwój sztuki wokalnej w Polsce.

Życiorys

Krystyna Rorbach to utalentowana artystka, która ukończyłaWyższą Szkołę Muzyczną w Łodzi (obecnie Akademia Muzyczna), koncentrując się na Wydziale Wokalno-Aktorskim i ucząc się pod okiem prof. Olgi Olginy. W czasie swoich studiów, które trwały od 1969 do 1975 roku, miała okazję dwukrotnie brać udział w Festiwalu Młodzieżowym organizowanym w Bayreuth, co zapewne miało istotny wpływ na jej rozwój artystyczny.

Rorbach dążyła do doskonałości w swoim rzemiośle, co potwierdza udział w Kursie Mistrzowskim w Weimarze, który prowadziła Hanna Lhore Cuse w 1974 roku. Jej talent i determinacja zaowocowały licznymi sukcesami. W 1975 roku zdobyła III nagrodę na Konkursie Wokalnym w Łodzi, a także osiągnęła status finalistki w prestiżowych konkursach wokalnych w 's-Hertogenbosh w tym samym roku oraz w Busseto w 1978 roku.

Przebieg kariery

Po zakończeniu edukacji w 1976 roku, Krystyna Rorbach rozpoczęła swoją działalność artystyczną jako solistka Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie miała swój debiut w roli Cherubina w popularnej operze Weselu Figara skomponowanej przez W.A. Mozarta.

W latach 1976-1985 pełniła rolę solistki tego teatru, a następnie w latach 1985-1991 związana była z Teatrem Wielkim w Warszawie. Po krótkiej przerwie, od 1991 do 2004 roku, ponownie występowała jako solistka w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Na początku swojej kariery stawiała na partie mezzosopranowe, w repertuarze miała między innymi Laurę z Jolanty P. Czajkowskiego. W 1979 roku jej talent zaowocował przejściem do wykonywania partii sopranowych, które początkowo były liryczne. Wśród nich można wymienić Norinę z Don Pasquale G. Donizettiego oraz Rozynę w Cyruliku Sewilskim.

W miarę upływu lat Rorbach zaczęła śpiewać bardziej dramatyczne partie, w tym tytułową Aidę i Abigaille w Nabuccu G. Verdiego oraz Leonorę w Fideliu L. van Beethovena. W szczególny sposób związała swoją karierę z twórczością Verdiego, występując w wielu jego dziełach, takich jak Markiza del Poggio w Dniu królowania, Violetta w Traviacie, Giselda w Lombardczykach, czy Lady Makbet w Makbecie.

W repertuarze artystki znalazły się również znaczące postaci operowe, takie jak Norma z dzieł V. Belliniego, Donna Anna i Donna Elwira w Don Giovannim W.A. Mozarta, Królowa Rozamunda w Ubu Rex K. Pendereckiego, Elżbieta w Tannhäuserze R. Wagnera, Jarosławnę w Kniaziu Igorze A. Borodina, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, a także Madame Lidoine w Dialogach karmelitanek F. Poulenca.

W czasie swojej kariery współpracowała z wieloma filharmoniami oraz operami w Polsce, w tym z Operą Bałtycką. Jej występy miały również miejsce poza granicami kraju, m.in. w Arena di Verona, Teatro Filarmonico w Weronie oraz Operze w Daegu w Korei Południowej.

Charakteryzowała się unikalnym brzmieniem swojego sopranowego głosu, który miał lekko nosowe tony oraz aksamitną barwę. Interpretacje, które prezentowała, były emocjonalne i niezwykle przejmujące, co z pewnością przyczyniło się do jej sukcesów na scenie operowej.

Kariera pedagogiczna

Krystyna Rorbach to uznana postać w świecie edukacji muzycznej. Od 1995 roku pełni rolę pedagoga śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2005 roku osiągnęła tytuł profesora sztuk muzycznych, a obecnie pełni funkcję profesora zwyczajnego.

Wśród jej wyjątkowych studentów znajdują się Olga Maroszek oraz Alina Adamska-Raitarovskyi, którzy odnieśli sukcesy dzięki jej wsparciu i nauczaniu.

Rorbach jest również osobą, która aktywnie angażuje się w organizację wydarzeń artystycznych, pełniąc rolę opiekuna artystycznego wielu koncertów studenckich. Jako autor recenzji w przewodach doktorskich, habilitacyjnych oraz profesorskich, przyczynia się do rozwoju nauk muzycznych w Polsce.

Nagrody i odznaczenia

Krystyna Rorbach zdobyła wiele prestiżowych nagród i odznaczeń, które świadczą o jej wybitnych osiągnięciach w dziedzinie sztuki. Wśród nich wyróżniają się:

  • srebrny pierścień, przyznany za znakomite wykonanie tytułowej partii w operze „Łucja z Lammermooru” w roku 1984,
  • nadzwyczajna złota maska, którą otrzymała w sezonie 2000/2001 od łódzkich recenzentów teatralnych,
  • srebrny krzyż zasługi, przyznany w 2002 roku,
  • brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, który otrzymała w 2013 roku.

Nagrania

Oto zestawienie nagrań związanych z Krystyną Rorbach, utalentowaną sopranistką, która zasłynęła wieloma wyjątkowymi wykonaniami.

  • – K. Szymanowski, Pieśni Miłosne Hafiza Op. 26, w wykonaniu Krystyny Rorbach przy akompaniamencie Orkiestry Teatru Wielkiego, pod batutą Roberta Satanowskiego, wydanie Koch Schwann / Musica Mundi, CD 314 001 H1;
  • – S. Moniuszko, Pieśni, projekt Moniuszko: w którym śpiewają Krystyna Rorbach (sopran), Theresa Labri (mezzo), oraz Maciej Paderewski i Krystyna Małkowska przy fortepianie, zrealizowane przez Vms (Medienvertrieb Heinzelmann), ASIN: B0000CDLFA;
  • – G. Verdi, Aida – fragmenty, w których występuje K. Rorbach (Aida), W. Szczerbakow (Radames), J. Bibel (Amneris), Z. Macias (Amonasro), W. Zalewski (Ramfis), pod dyrekcją A. Wicherka, z udziałem Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi (nagrane na żywo w Teatrze Wielkim w Łodzi, 25 września 1993 r.);
  • – G. Verdi, Composizioni da camera: Romanze, w wykonaniu Krystyny Rorbach (sopran) i Elżbiety Tyszeckiej (fortepian), wydanie Acte Préalable, EAN 5902634751899;
  • – Krystyna Rorbach w NINA (n nagraniach pieśni K. Szymanowskiego, O. Respighiego, G. Donizettiego, F. Schuberta oraz studyjne arię Erbarme dich z Pasji wg św. Mateusza J.S. Bacha, zrealizowane na głos: Krystyna Rorbach i fortepian: Rajmund Ambroziak).

Przypisy

  1. Marcin MariaM.M. Bogusławski Marcin MariaM.M., ProjekTranswersalny: O SROMIE, CO PRZESŁANIA OPERĘ, CYRKU ZAWODZIŃSKIEGO I O NIEZWYKŁYM TALENCIE KRYSTYNY RORBACH [online], ProjekTranswersalny [dostęp 17.04.2017 r.]
  2. Klub Miłośników Opery „Trubadur” [online], trubadur.pl [dostęp 17.04.2017 r.]
  3. Aktualności – Teatr Wielki w Łodzi [online], operalodz.com [dostęp 18.04.2017 r.]
  4. MKiDN – Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis [online], www.gov.pl [dostęp 18.04.2017 r.]
  5. Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29.04.2002 r. o nadaniu odznaczeń. [online], mojepanstwo.pl [dostęp 17.04.2017 r.]
  6. Krystyna Rorbach, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (osoby) [dostęp 19.04.2017 r.]
  7. Zachowała się piracka rejestracja występu Krystyny Rorbach z 1984 roku na scenie Arena di Verona, w Lombardczykach G. Verdiego. W przedstawieniu śpiewali również Andrea Elena, Ezio di Cesare oraz Ruggero Raimondi, dyr. Maurizio Arena. (www.operapasion.com)
  8. Zachowała się transmisja video, udostępniona na serwisie Youtube, oprócz K. Rorbach śpiewają tak wielkie obecnie gwiazdy jak: Alessandro Corbelli (Belfiore), Enzo Dara (Baron di Kelbar) oraz Luciana D'Intino (Giulietta), dyryguje Rico Saccani, Werona 1985

Oceń: Krystyna Rorbach

Średnia ocena:4.87 Liczba ocen:15