Krystyna Rorbach to znakomita polska śpiewaczka operowa, która urodziła się 12 kwietnia 1948 roku w Ełku. W ciągu swojej kariery zdobyła uznanie jako sopran, występując jako solistka w prestiżowych instytucjach kulturalnych w Polsce. Teatr Wielki w Warszawie oraz Teatr Wielki w Łodzi to dwa z najlepszych teatrów, w których miała okazję prezentować swój talent.
Oprócz kariery artystycznej, Krystyna Rorbach pełni również rolę pedagoga wokalnego, przekazując swoją wiedzę i pasję kolejnym pokoleniom. Jej status profesora tytularnego świadczy o głębokim zaangażowaniu w rozwój sztuki wokalnej w Polsce.
Życiorys
Krystyna Rorbach to utalentowana artystka, która ukończyłaWyższą Szkołę Muzyczną w Łodzi (obecnie Akademia Muzyczna), koncentrując się na Wydziale Wokalno-Aktorskim i ucząc się pod okiem prof. Olgi Olginy. W czasie swoich studiów, które trwały od 1969 do 1975 roku, miała okazję dwukrotnie brać udział w Festiwalu Młodzieżowym organizowanym w Bayreuth, co zapewne miało istotny wpływ na jej rozwój artystyczny.
Rorbach dążyła do doskonałości w swoim rzemiośle, co potwierdza udział w Kursie Mistrzowskim w Weimarze, który prowadziła Hanna Lhore Cuse w 1974 roku. Jej talent i determinacja zaowocowały licznymi sukcesami. W 1975 roku zdobyła III nagrodę na Konkursie Wokalnym w Łodzi, a także osiągnęła status finalistki w prestiżowych konkursach wokalnych w 's-Hertogenbosh w tym samym roku oraz w Busseto w 1978 roku.
Przebieg kariery
Po zakończeniu edukacji w 1976 roku, Krystyna Rorbach rozpoczęła swoją działalność artystyczną jako solistka Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie miała swój debiut w roli Cherubina w popularnej operze Weselu Figara skomponowanej przez W.A. Mozarta.
W latach 1976-1985 pełniła rolę solistki tego teatru, a następnie w latach 1985-1991 związana była z Teatrem Wielkim w Warszawie. Po krótkiej przerwie, od 1991 do 2004 roku, ponownie występowała jako solistka w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Na początku swojej kariery stawiała na partie mezzosopranowe, w repertuarze miała między innymi Laurę z Jolanty P. Czajkowskiego. W 1979 roku jej talent zaowocował przejściem do wykonywania partii sopranowych, które początkowo były liryczne. Wśród nich można wymienić Norinę z Don Pasquale G. Donizettiego oraz Rozynę w Cyruliku Sewilskim.
W miarę upływu lat Rorbach zaczęła śpiewać bardziej dramatyczne partie, w tym tytułową Aidę i Abigaille w Nabuccu G. Verdiego oraz Leonorę w Fideliu L. van Beethovena. W szczególny sposób związała swoją karierę z twórczością Verdiego, występując w wielu jego dziełach, takich jak Markiza del Poggio w Dniu królowania, Violetta w Traviacie, Giselda w Lombardczykach, czy Lady Makbet w Makbecie.
W repertuarze artystki znalazły się również znaczące postaci operowe, takie jak Norma z dzieł V. Belliniego, Donna Anna i Donna Elwira w Don Giovannim W.A. Mozarta, Królowa Rozamunda w Ubu Rex K. Pendereckiego, Elżbieta w Tannhäuserze R. Wagnera, Jarosławnę w Kniaziu Igorze A. Borodina, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, a także Madame Lidoine w Dialogach karmelitanek F. Poulenca.
W czasie swojej kariery współpracowała z wieloma filharmoniami oraz operami w Polsce, w tym z Operą Bałtycką. Jej występy miały również miejsce poza granicami kraju, m.in. w Arena di Verona, Teatro Filarmonico w Weronie oraz Operze w Daegu w Korei Południowej.
Charakteryzowała się unikalnym brzmieniem swojego sopranowego głosu, który miał lekko nosowe tony oraz aksamitną barwę. Interpretacje, które prezentowała, były emocjonalne i niezwykle przejmujące, co z pewnością przyczyniło się do jej sukcesów na scenie operowej.
Kariera pedagogiczna
Krystyna Rorbach to uznana postać w świecie edukacji muzycznej. Od 1995 roku pełni rolę pedagoga śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2005 roku osiągnęła tytuł profesora sztuk muzycznych, a obecnie pełni funkcję profesora zwyczajnego.
Wśród jej wyjątkowych studentów znajdują się Olga Maroszek oraz Alina Adamska-Raitarovskyi, którzy odnieśli sukcesy dzięki jej wsparciu i nauczaniu.
Rorbach jest również osobą, która aktywnie angażuje się w organizację wydarzeń artystycznych, pełniąc rolę opiekuna artystycznego wielu koncertów studenckich. Jako autor recenzji w przewodach doktorskich, habilitacyjnych oraz profesorskich, przyczynia się do rozwoju nauk muzycznych w Polsce.
Nagrody i odznaczenia
Krystyna Rorbach zdobyła wiele prestiżowych nagród i odznaczeń, które świadczą o jej wybitnych osiągnięciach w dziedzinie sztuki. Wśród nich wyróżniają się:
- srebrny pierścień, przyznany za znakomite wykonanie tytułowej partii w operze „Łucja z Lammermooru” w roku 1984,
- nadzwyczajna złota maska, którą otrzymała w sezonie 2000/2001 od łódzkich recenzentów teatralnych,
- srebrny krzyż zasługi, przyznany w 2002 roku,
- brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, który otrzymała w 2013 roku.
Nagrania
Oto zestawienie nagrań związanych z Krystyną Rorbach, utalentowaną sopranistką, która zasłynęła wieloma wyjątkowymi wykonaniami.
- – K. Szymanowski, Pieśni Miłosne Hafiza Op. 26, w wykonaniu Krystyny Rorbach przy akompaniamencie Orkiestry Teatru Wielkiego, pod batutą Roberta Satanowskiego, wydanie Koch Schwann / Musica Mundi, CD 314 001 H1;
- – S. Moniuszko, Pieśni, projekt Moniuszko: w którym śpiewają Krystyna Rorbach (sopran), Theresa Labri (mezzo), oraz Maciej Paderewski i Krystyna Małkowska przy fortepianie, zrealizowane przez Vms (Medienvertrieb Heinzelmann), ASIN: B0000CDLFA;
- – G. Verdi, Aida – fragmenty, w których występuje K. Rorbach (Aida), W. Szczerbakow (Radames), J. Bibel (Amneris), Z. Macias (Amonasro), W. Zalewski (Ramfis), pod dyrekcją A. Wicherka, z udziałem Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi (nagrane na żywo w Teatrze Wielkim w Łodzi, 25 września 1993 r.);
- – G. Verdi, Composizioni da camera: Romanze, w wykonaniu Krystyny Rorbach (sopran) i Elżbiety Tyszeckiej (fortepian), wydanie Acte Préalable, EAN 5902634751899;
- – Krystyna Rorbach w NINA (n nagraniach pieśni K. Szymanowskiego, O. Respighiego, G. Donizettiego, F. Schuberta oraz studyjne arię Erbarme dich z Pasji wg św. Mateusza J.S. Bacha, zrealizowane na głos: Krystyna Rorbach i fortepian: Rajmund Ambroziak).
Przypisy
- Marcin MariaM.M. Bogusławski Marcin MariaM.M., ProjekTranswersalny: O SROMIE, CO PRZESŁANIA OPERĘ, CYRKU ZAWODZIŃSKIEGO I O NIEZWYKŁYM TALENCIE KRYSTYNY RORBACH [online], ProjekTranswersalny [dostęp 17.04.2017 r.]
- Klub Miłośników Opery „Trubadur” [online], trubadur.pl [dostęp 17.04.2017 r.]
- Aktualności – Teatr Wielki w Łodzi [online], operalodz.com [dostęp 18.04.2017 r.]
- MKiDN – Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis [online], www.gov.pl [dostęp 18.04.2017 r.]
- Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29.04.2002 r. o nadaniu odznaczeń. [online], mojepanstwo.pl [dostęp 17.04.2017 r.]
- Krystyna Rorbach, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (osoby) [dostęp 19.04.2017 r.]
- Zachowała się piracka rejestracja występu Krystyny Rorbach z 1984 roku na scenie Arena di Verona, w Lombardczykach G. Verdiego. W przedstawieniu śpiewali również Andrea Elena, Ezio di Cesare oraz Ruggero Raimondi, dyr. Maurizio Arena. (www.operapasion.com)
- Zachowała się transmisja video, udostępniona na serwisie Youtube, oprócz K. Rorbach śpiewają tak wielkie obecnie gwiazdy jak: Alessandro Corbelli (Belfiore), Enzo Dara (Baron di Kelbar) oraz Luciana D'Intino (Giulietta), dyryguje Rico Saccani, Werona 1985
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Tadeusz Mieczkowski (producent muzyczny) | Anna Garbolińska | Krystyna Chwin | Wojciech Niedzielko | Bogdan Łoś | Agnieszka Sadowska | Wojciech Bauer | Grzegorz Sierzputowski | Ryszard Chodźko | Urszula Kulbacka | Kacper Filip Szelążek | Siegfried Lenz | Stanisław Wysocki (rzeźbiarz) | Krystyna KaplanOceń: Krystyna Rorbach