Obwodnica Ełku


Obwodnica Ełku jest kluczowym odcinkiem drogowym, który ma na celu omijanie miasta Ełk. Stanowi istotną część ruchu drogowego w regionie, łącząc drogi krajowe i wojewódzkie.

W szczególności, obwodnica ta leży w ciągu drogi krajowej nr 16 oraz drogi wojewódzkiej nr 621, co sprawia, że jej znaczenie w komunikacji jest nie do przecenienia.

Historia budowy

Budowa ełckiej obwodnicy rozpoczęła się w 2004 roku i została zorganizowana w pięć kluczowych etapów. Odcinek I, który ma długość 3,8 km, usytuowany jest w ciągu ulicy Przemysłowej. Kolejny, czyli odcinek II, mierzy 1,7 km i biegnie od ronda na ulicy Suwalskiej do ulicy Kolonia. Najbardziej zaawansowane technicznie odcinki, III oraz IV, powstały w latach 2011–2012. Zawierają one wiele skomplikowanych obiektów inżynierskich, w tym most, wiadukt kolejowy, pięć wiaduktów drogowych oraz przepust dla zwierząt. Uroczyste oddanie tego etapu do użytku miało miejsce 23 lipca 2012 roku. Całkowita długość tych odcinków wynosi 4,76 km, a ich budowa pochłonęła 128.836.509,89 zł. Projekt został współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007–2013.

Ostatni, V etap obwodnicy, zrealizowano w 2005 roku. W jego ramach dokonano przebudowy ronda na skrzyżowaniu ulic Grajewskiej, Kilińskiego oraz Przemysłowej. Prace obejmowały także instalację oświetlenia oraz kanalizacji deszczowej. W ramach tego etapu dobudowano nową nitkę drogi na ulicy Grajewskiej, a także stworzono chodnik oraz ścieżkę rowerową.

Cel obwodnicy

Przejazd pojazdów osobowych oraz ciężarowych w Ełku odbywa się całkowicie z dala od centrum miasta. Tylko ulica Grajewska jest połączona z lokalnym ruchem, który zapewnia komunikację z osiedlem Jeziorna.

Do momentu zakończenia budowy obwodnicy, trudności związane z ruchem tranzytowym miały miejsce na ulicach takich jak 11 Listopada, Sikorskiego oraz Łukasiewicza, a także na Suwalskiej.

Dane techniczne dla poszczególnych odcinków

Odcinek I

W pierwszym odcinku drogi zastosowano przekrój poprzeczny 2*2, który zawiera pas dzielący jezdnie. Prędkość, przy której należy się poruszać, wynosi 70 km/h.

Odcinek II

Drugi odcinek charakteryzuje się przekrojem poprzecznym 1*2, gdzie pas ruchu ma szerokość 3,5 metra, a pobocze asfaltowe 1,5 metra. Dopuszczona prędkość wynosi 90 km/h.

Odcinek III

Na tym odcinku przypisano klasę GP. Prędkość projektowa ustalona została na 70 km/h, natomiast prędkość miarodajna wynosi 90 km/h. Dopuszczalne obciążenia nawierzchni wynoszą 115 kN na oś. Przekrój poprzeczny to 2*2, z maksymalnym rozwinięciem do 2*3, co obejmuje pas ruchu o szerokości 3,5 m, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pas dzielący jezdnie o szerokości 12,0 m. Kategoria ruchu na tym odcinku to KR6. W tej części drogi znajdują się również dwa węzły drogowe: „Ełk- Kajki” i „Ełk -Kolonia”, oba oznaczone jako typ WB.

Odcinek IV

Podobnie jak wcześniejszy, ten odcinek także posiada klasę GP. Prędkość projektowa ustalona na 60 km/h oraz prędkość miarodajna wynosząca 70 km/h czynią go bezpiecznym miejscem dla ruchu. Dopuszczalne obciążenia nawierzchni pozostają na poziomie 115 kN na oś. Przekrój poprzeczny jest w tym przypadku oznaczony jako 1*2 z pasem ruchu o 3,5 m szerokości. Kategoria ruchu dla tego odcinka to KR5.

Odcinek V

Ostatni odcinek wyróżnia się przekrojem poprzecznym 2*2 oraz dodatkowym pasem dzielącym jezdnie. Maksymalna prędkość, z jaką można się poruszać, wynosi 50 km/h.

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Ełcka Kolej Wąskotorowa | Most żelbetowy w Ełku | Lądowisko Ełk-Szpital

Oceń: Obwodnica Ełku

Średnia ocena:4.62 Liczba ocen:9