Ełk jest miastem, które ma do zaoferowania wiele atrakcji, a jedna z nich to stacja kolejowa zlokalizowana przy ulicy Dąbrowskiego 16. Mieści się ona w województwie warmińsko-mazurskim w Polsce, stanowiąc istotny punkt komunikacyjny.
Warto zauważyć, że to dawna stacja stycznaEłckiej Kolei Wąskotorowej, co sprawia, że jest to miejsce z bogatą historią kolejową. Obecnie pełni rolę głównej stacji węzłowej w Ełku, co jest kluczowe dla lokalnego ruchu pasażerskiego i towarowego.
Ważnym aspektem działalności stacji jest ruch kolejowy, który jest zarządzany z nastawni wyposażonej w nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu możliwe jest efektywne i bezpieczne kierowanie pociągami, co przyczynia się do sprawności w transporcie kolejowym w regionie.
W stacji funkcjonuje również Lokalne Centrum Sterowania Ełk, które koordynuje operacje kolejowe, zapewniając jednocześnie wysoki poziom usług dla podróżnych.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Ełku zyskuje na znaczeniu, co ilustrują poniższe dane. W ostatnich latach widać wyraźny wzrost liczby korzystających z usług transportowych. Warto zwrócić uwagę na statystyki, które pokazują, jak zmieniała się liczba pasażerów z upływem lat.
Rok | Liczba pasażerów dziennie |
---|---|
2017 | 700-199 |
2022 | 1 300 |
Dworzec
Dworzec kolejowy w Ełku został zbudowany w 1868 roku. W okresach pierwszej oraz drugiej wojny światowej przeszedł on znaczne zniszczenia. Po zakończeniu działań wojennych obiekt został odrestaurowany, aczkolwiek w nieco zmienionej formie. Zewnętrzny wygląd dworca utrzymał się do dzisiaj, chociaż dach, który pierwotnie miał dwuspadową konstrukcję, został zniszczony i odbudowany w formie płaskiej po tym, jak Armia Czerwona weszła do miasta w zimie 1945 roku.
W listopadzie 2013 roku ruszyła modernizacja dworca, która zakończyła się w lipcu 2014 roku. Nowo odnowiony budynek odzyskał swój dwuspadowy dach oraz cechy stylistyczne, nawiązujące do architektury XIX i XX wieku. 28 lipca 2014 roku budynek dworca po zakończeniu modernizacji został oficjalnie oddany do użytku. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 6,4 mln złotych netto, a jej finansowanie pochodziło z własnych środków PKP oraz dotacji z budżetu państwa.
Lokomotywownia
Lokomotywownia, która działała przy stacji kolejowej w Ełku w latach 1906–2009, odgrywała istotną rolę w historii transportu kolejowego w Polsce. Wcześniej znana jako parowozownia, prowadziła ruch pociągów z wykorzystaniem trakcjii parowej aż do roku 1992. To tutaj znajdowała się jedna z najważniejszych jednostek, która była drugą najdłużej eksploatującą w naszym kraju, ustępując jedynie parowozowni Wolsztyn.
Ostatnim operatorem tego obiektu było PKP Cargo SA, które kontynuowało dziedzictwo parowozowni aż do jej zamknięcia. Co więcej, zespół parowozowni w Ełku został wpisany do rejestru zabytków, co świadczy o jego historycznym i kulturowym znaczeniu w polskim krajobrazie kolejowym.
Przypisy
- Lepszy dostęp do kolei w Ełku - Kolej na wschód [online], rail-baltica.pl [dostęp 23.04.2024 r.]
- 2.6. Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych. [w:] plk-sa.pl. [dostęp 20.09.2024 r.]
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [dostęp 18.12.2019 r.]
- Stacja Ełk – wczoraj, dziś, jutro – Transport Publiczny [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 24.12.2018 r.]
- Dworzec PKP w Ełku będzie odnowiony za 7,3 mln zł [online], Onet.pl, 28.11.2013 r. [dostęp 29.07.2014 r.]
- a b PKP S.A: Modernizacja dworca w Ełku zakończona. kurier-kolejowy.pl, 28.07.2014 r. [dostęp 29.07.2014 r.]
- MarcinM. Przygiętka MarcinM., Dzieje kolei normalnotorowych na Warmii i Mazurach, [w:] DawidD. Keller (red.), Dzieje kolei w Polsce, Rybnik: Eurosprinter, Muzeum w Rybniku, 2012 r.
Oceń: Ełk (stacja kolejowa)